COL·LEGI SANT FRANCESC

COL·LEGI SANT FRANCESC
Ed. Inf, Primària i Secundària

domingo, 1 de diciembre de 2013

Valencià 2n ESO. Unitat 3

UNITAT 3
LECTURA
COMUNICACIÓ
Les cartes personals i formals
Les cartes personals o informals són privades, s’adrecen a persones conegudes, el llenguatge és col·loquial, subjectiu i afectuós. La persona utilitzada és la 2a pers. del sing. o del plural.
Fórmules de salutació
Fórmules de comiat
Hola, ____________!
Estimat/Estimada__________,
Benvolgut/Benvolguda ________,
etc.
Molts records,
Adéu!
Fins aviat,
Espere impacient la nostra trobada.
Et recorde amb estima.
etc.
Les cartes formals s’adrecen a institucions o empreses, el llenguatge és el neutre o estàndard, arribant de vegades  a ser formal i se sol parlar  de vosté.  Les cartes formals han de ser textos clars, breus i concisos, perquè el receptor entenga perfectament allò que es vol dir.
Fórmules de salutació
Fórmules de comiat
Benvolgut/uda senyor/a,
 
Cordialment,
Una salutació cordial,
Senyor/a,
Senyors,
Atentament
Distingit/ida senyor/a,
Ben atentament,
Us saluda amb respecte,
Aprofite l'avinentesa per testimoniar-vos la meva consideració.
El conte
Característiques: breu, senzill, pocs personatges, narració i diàleg.
Narrador: intern (protagonista, secundari i observador) 1a persona, Subjectiu
extern(omniscient, que sap totel que va a ocórrer i observador extern)            3a persona, objectiu.

Hi ha molts tipus de contes i es poden classificar segons aquests criteris:
Segons
l’autor
1.1 Contes populars: són contes que no tenen autor conegut i s’han transmés oralment. Tenen un valor educatiu i sol haver  versions diferents d’un mateix conte. P.ex Joan, l’ós.
1.2 Contes literaris: estan escrits per autor conegut. Per exemple Amors impossibles, de J. V. Marqués
 
Segons el
destinatari
2.1 Infantils: són contes breus, fantàstics, amb un llenguatge senzill. Tenen la intenció de divertir i ensenyar. Per exemple: El príncep feliç, d’O. Wilde
2.1 Per a adults: es tracta de contes extensos, de trama més complexa i amb un llenguatge més literari. Per exemple: El Decameró, de Boccaccio.
 
Segons el
tema
3.1 Fantàstics: en aquest tipus de contes intervenen personatges amb qualitats extraordinàries. Per exemple: El pardalet sabut i el rei descregut, de J.Palomero
3.2 De viatges i aventures: estan estructurats al voltant d’un viatge. Els protagonistes de l’aventura solen convertir-se en herois que s’enfronten a perills i riscos. Per exemple: Pericot Rodaire Voltalmón, de Carles Cano
3.3 De ciència ficció: inclouen aspectes tècnics o científics encara no explicats. Solen tenir un desenllaç sorprenent. Per exemple: Trajecte final, de Manuel de Pedrolo
3.4 De terror i misteri: generen un sentiment de por o d’intriga en el lector.Per exemple: Els assassins del carrer Morgue, d’Edgar Allan Poe
 
Altres
criteris
4.1 Segons els personatges: de fades, de bruixes, de gegants, d’animals...
4.2 Segons el país d’origen: xinesos, àrabs, alemanys...
4.3 Segons la finalitat: didàctics, humorístics, exemplificadors...
L’espai
És el lloc fictici on ocorren els fets. Hi ha tres tipus d’espais:
Real, quan es fa referència a llocs concrets que es poden reconèixer. Per
exemple: A la serra d’Aitana
Evocat, creat a partir d’un model real existent. Per exemple: Era un palau de
cristall
Imaginari, quan no té res a veure amb els models existents. Per exemple: A
Aquasi, la ciutat submarina...
El temps
Els fets d’un conte ocorren en un període de temps determinat. Per a analitzar
el temps de la narració, cal tenir en compte:
L’època, o moment històric en què se situa l’acció. Per exemple: Al segle XII
València era...
La durada, que indica quant de temps real passa entre el principi i el final. Per
exemple: Tot va ocorren una nit fosca d’hivern...
Dins del temps que marca la narració, els fets es poden presentar amb un ordre natural o cronològic, o bé s’hi poden fer anticipacions, mirades enrere...
 
 
LLENGUA I SOCIETAT
 
Els barbarismes. Hem d’evitar usar-los, ja que tenim paraules nostres.
 
Busca 10 barbarismes utilitzats a ta casa i digues quines paraules hauries de fer servir.
 
De vegades, paraaules que considerem correctes no signifiquen el que pensem. P.ex direcció i tràfic.
Els falsos amics:
 
Un fals amic és una paraula que té una ressemblança en la forma amb una altra d'un altre idioma, tot i que en cada llengua el significat és diferent. A vegades s'usa erròniament com a equivalent.
 
CASTELLÀ
VALENCIÀ
VALENCIÀ SEMBLANT AL CASTELLÀ
EN CASTELLÀ ES DIU.
acostarse
gitar-se
acostar-se
acercarse
amanecer
sortir el sol
amanir
aliñar
cama
llit
cama
pierna
GRAMÀTICA
 
El verb : persona, nombre, temps, aspecte, veu i mode.
Els verbs valencians presenten dos aspectes: imperfectiu (acció no acabada), que correspon als temps simples tret del passat simple, i el perfectiu (acció acabada), per a la resta.
Els pronoms febles.
 
ORTOGRAFIA
LITERATURAJa ho hem vist en l’apartat de comunicació.També podem parlar a classe dels subgèneres de la novel·la que més els agraden (romàntica, sentimental, terror, acció....)

No hay comentarios:

Publicar un comentario